lördag 26 april 2008

Skifferplattor.


Åkte ut till huset den 26, lördag.
Idha och jag var trötta på stadsdamm och trappstäd.

Min "vän" grävlingen har byggt sig en väldigt mysig tillvaro i mitt sommarparadis och det trivs jag inte med. Han eller hon har ju också haft ca 30 år ostört arbete.

Stora högar av jord är uppgrävda runt huset, mest på högersidan mot syd. Det har resulterat i att träet har murknat och jag är rädd för att det har gått husbock eller annat i det fuktiga träet, eller att syllen och det bärande stockarna är åt fanders, men huset verkar stabilt.
Grävde bort ca 30-40 cm av jord och hittade stora feta larver i jorden som helt klart är nån form av skallbaggelarver. Urk, det är det värsta jag vet.
Stengrunden är ju rätt så hög som tur är.

Planterade två st havtorn opch anlade en rabatt med stockros, riddarsporre, gullviva och andra växter som hör till. Hittade också spännande saker i jorden, knappar, älgskelett, höganässkärvor, glasflaskbottnar mm.



Det mest skojiga den dagen var när Idha körde ned grepen i marken framför köksingånen och det hördes ett myclet märkligt ljud.
Vi grävde och fann att 10-15 cm ned i jorden fanns skifferplattor. Vi blev som besatta och helt upprymda och började gräva fram plattorna. Det ramade helt klart in den annars så gapande köks/grov ingången och så fort jag hinner blir det också en trapp.

Inga kommentarer: